.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نطق‌هاي رئيس جمهور را چه كسي مي‌نويسد؟

به گزارش شمال نيوز به نقل از فارس، مهدي خورشيدي درباره تعداد، تركيب و جهت‌گيري‌هاي مشاوران احمدي نژاد جزئياتي را بيان كرد.

مهدي خورشيدي دبير شوراي مشاورين رياست جمهوري به نحوه مشاوره‌اي شوراي مشاوران به رئيس جمهور و مباحث مربوط به مشاوران رئيس دولت دهم پرداخت كه متن كامل اين گفتگو بدين شرح است.

فارس: ابتدا از دبيرخانه شوراي مشاورين رئيس جمهور بگوييد؟
خورشيدي: در خصوص ايجاد دبيرخانه شوراي مشاورين رياست جمهوري بايد بگويم كه اساسا بين مجموعه مشاوران با شخص رئيس جمهور در دولت‌هاي گذشته ارتباطي مدوني وجود نداشت، اما در دولت جديد تلاش كرديم بين مشاوران و رئيس جمهور ارتباط مدوني را برقرار كنيم. يعني سعي كرديم با جهت گيري خاصي در راستاي تصميمات رياست جمهوري اين ساختار تشكيل و ساز و كار مشخص براي آن تعريف شود.

فارس: وظيفه دبير خانه شوراي مشاورين رياست جمهوري چيست؟
خورشيدي: دبير شوراي مشاورين رياست جمهوري وظيفه دارد تا موضوعات شواري مشاورين را براي آقاي رئيس جمهور و موضوعات مدنظر ايشان را براي شوراي مشاورين تنظيم كند. ما اكنون قصد داريم در شوراي مشاورين كارگروه امنيتي و ... را ايجاد كنيم چرا كه در گذشته يكي از معضلات اين بود كه چون مباحث در كار گروه‌هاي تخصصي به بحث گذاشته نمي‌شد نتايج مطلوبي در بر نداشت.

فارس: مباحثي كه بايد شوراي مشاورين به آن بپردازند چگونه مشخص مي‌شود؟
خورشيدي: بعضا شخص رئيس جمهور در خصوص موضوعاتي خاص مواردي را به شوراي مشاورين ارائه مي‌دهد تا مسئله‌ي مد نظر را در كار گروه‌ها به بحث گذاشته شود ولي در مواقعي نيز خود مشاورين مسئله‌اي را مطرح مي‌كنند. البته پيشنهاد بنده اين است كه موضوعاتي كه قرار است در شوراي مشاورين بحث شود توسط خود آقاي رئيس جمهور مشخص شود چرا كه مشاورين، مشاوران رئيس جمهور هستند و بايد در خصوص مسائلي كه رئيس جمهور در نظر دارد به وي مشاوره بدهند در اين صورت كار آنها كاربردي‌تر خواهد بود.

فارس: مشاورين رئيس جمهور در هفته چند بار با رئيس جمهور ديدار مي‌كنند؟
خورشيدي: معمولا هر هفته يا دو هفته يكبار؛ البته به موضوعات دستور كار رئيس جمهور نيز بستگي دارد.

فارس: نطق‌هاي رئيس جمهور را معمولا چه كسي مي‌نويسد؟
خورشيدي: آقاي رئيس جمهور معمولا نطق‌هايش را خودش مي‌نويسد. البته درباره محورهاي اين نطق‌ها مشاوره مي‌گيرند ولي در نهايت درباره مطالبي كه قرار است ارائه شود نظر شوراي مشاورين نيز گرفته مي‌شود.


فارس: شوراي مشاورين در دولت دهم چند جلسه تشكيل داده است؟
خورشيدي: 13 جلسه كه البته 5 جلسه اخير آن را بنده به عنوان دبير شوراي حضور داشته‌ام.

فارس: دقيقا كار شما در شوراي مشاورين چيست؟
خورشيدي: بنده حلقه واسط بين رئيس جمهور و شوراي مشاورين هستم. يعني مطالب و پيشنهادات مشاورين را جمع بندي و به صورت كامل خدمت ايشان ارائه مي‌كنم.

فارس: معمولا چه كسي به جلسات مشاوران دعوت مي‌شوند؟
خورشيدي: وزير و معاونان وزير را به كار گروه‌ها دعوت مي‌كنيم چرا كه برخي اوقات بهتر است نظر وزير مربوطه در خصوص مسئله‌اي خاص عنوان شود تا باعث ايجاد تناقض نگردد. بستگي به نظر و موضوعات در دستور كار رئيس جمهور دارد كه مدعوين از معاونين ايشان هستند تا وزرا و معاونين وزرا.

فارس: هم اينك رئيس جمهور چند مشاور دارد؟
خورشيدي: برخي از مشاوران رئيس جمهور معاونين وزراء روساي سازمان‌هاي و حتي برخي وزرا هستند. در كل رئيس جمهور حدودا 23 مشاور رسمي دارد.

فارس: شوراي مشاورين در خصوص انتخاب مشاورين چه نقشي دارد؟
خورشيدي: مشاوران را خود رئيس جمهور انتخاب مي‌كند اما ممكن است كه شوراي مشاورين نيز به فراخور وظيفه‌اي كه دارد مشاوراني را به رئيس جمهور معرفي كند اما رئيس جمهور است كه در نهايت مشاورانش را انتخاب مي‌كند.

فارس: آيا رئيس جمهور تاكنون مشاور مستعفي هم داشته است؟
خورشيد: خير.

فارس: آيا رئيس جمهور مشاوراني دارد كه عنوان مشاور نداشته باشند؟
خورشيدي: آقاي احمدي نژاد در همه زمينه‌ها مشاور دارد.

فارس: چرا برخي عنوان مي‌كنند كه احمدي نژاد مشاور پذير نيست؟
خورشيد: من به عنوان كسي كه از نزديك با آقاي رئيس جمهور ارتباط دارد با صراحت ادعا مي‌كنم كه اظهار نظرهاي مبني بر مشاور پذير نبودن آقاي احمدي نژاد تنها يك شعار است. چرا كه ايشان اعتقاد كامل به مشاوره دارد. مثلا هدفمند كردن يارانه‌ها مصداق مشاور پذير بودن احمدي نژاد است چرا كه در خصوص هدفمند كردن يارانه‌ها بايد بگويم كه 2 الي 3 سال تمام در خصوص نحوه اجراي آن كار كارشناسي صورت گرفته است و تمام آمارهاي كه در خصوص هدفمند كردن يارانه‌ها ارائه مي‌شود از اين جلسات 3 ساله كه روزانه حداقل 4 ساعت در مورد آن بحث مي‌شد خارج شده است و به نظر من اين اظهار نظر‌ها غرض ورزي است.

فارس: شوراي مشاورين قبل از سفرهاي خارجي رئيس جمهور هم وظيفه تعريف شده‌ معيني دارد؟
خورشيدي: رئيس جمهور قبل از هر سفر خارجي يك كار گروه را موظف به بررسي و مشاور در خصوص آن سفر مي‌كند. كارگروه مشاوران رئيس جمهور قبل از سفرهاي خارجي در خصوص قرار دادها، نحوه تعاملات و حتي افراد همراه رئيس جمهور در سفر برسي و اظهار نظر مي‌كند.

فارس: رئيس جمهور چقدر نظرات مشاوران را مي‌پذيرد؟
خورشيدي: تجربه نشان داده است كه آقاي احمدي نژاد تمامي نظرهاي منطقي را مي‌پذيرد و اگر قرار باشد نظري را رد كند قطعا براي اين كار خود استدلال مي‌آورد كه گاهي همين استدلال آوردن براي مخالفان هم زمان بر مي‌شود. مواد زيادي هم بوده كه آقاي رئيس جمهور نظر مشاوران را زماني كه بر خلاف نظرش بوده پذيرفته است.

فارس: آيا شوراي مشاورين رئيس جمهور در خصوص نوع و رنگ لباس رئيس جمهور در سفرهاي خارجي هم اظهار نظر مي‌كند؟
خورشيدي: خير اين مسايل به عهده تشريفات رياست جمهوري است. البته بايد گفت كه اين مسئله پروتكل هاي خاص خود را دارد و مسئولان تشريفات و دفتر رياست جمهوري قبل از سفر شرايط را بررسي مي‌كنند و در صورت لزوم موارد خاص را به آقاي رئيس جمهور اعلام مي‌كنند.

فارس:

فارس: حيطه مشورت‌ها به رئيس جمهور در چه حوزه‌هايي صورت مي‌گيرد؟
خورشيدي: به طور مسلم در حوزه‌هاي تخصصي؛ در دولت احمدي نژاد اينكه رئيس جمهور و هيات همراهش چگونه بپوشند، بخورند، موهايشان را كدام طرف شانه كنند در اولويت نيست و اين بحث‌هاي محتوايي و تخصصي است كه در اولويت‌ برنامه قرار دارد.

فارس: در ميان مشاوران احمدي نژاد چه ميزان تنوع سلايق وجود دارد؟
خورشيدي: آقاي احمدي نژاد ضمن حفظ خط قرمزهاي تلاش كرده از تمامي ظرفيت‌ ها و سلايق براي اداره بهتر كشور استفاده كند و اصلا دبير خانه شوراي مشاورين رئيس جمهور با اين هدف كه از تمامي نظر‌ها را دور هم جمع كند و به رئيس جمهور اعلام كند، تشكيل شده است. الان برخي مسئولان در دولت نهم و دهم، حتي در سطح معاونان وزير وجود دارند كه با آقاي احمدي نژاد اختلاف دارند اما رئيس جمهور از آنها براي ادراه كشور استفاده كرده است.

فارس: شوراي مشاورين مستقيما زير نظر چه كسي كار مي‌كند؟
خورشيدي: گروه مشاوران مستقيما با رئيس جمهور كار مي‌كنند و بر همين اساس نيز شوراي مشاوران نظرات خود را به شخص رئيس جمهور منتقل مي‌كند.

فارس: برنامه شوراي مشاوران نهاد رياست جمهوري براي آينده چيست؟
خورشيدي: ما به سرعت در حال تشكيل كار گروه‌هاي تخصصي هستيم و در آينده‌اي نزديك دبير خانه‌ي شوراي مشاوران را توسعه خواهيم داد. و از نظرات افراد ديگر هم استفاده خواهد شد.

فارس: آيا درست مي‌گويند كه مشاورين حقوق بالايي دريافت مي‌كنند؟
خورشيد: واقعا اينكه مي‌گويند مشاوران حقوق بالايي مي‌گيرند درست نيست چرا كه خود آقاي احمدي نژاد چنين سيستمي را نه تعريف كرده‌اند و نه اصلا قبول دارند.

فارس: آيا شوراي مشاوران در خصوص نحوه ادبيات رئيس جمهور هم به وي مشاوره داده است؟
خورشيدي: شايد در اين مورد اظهار نظري صورت گرفته باشد ولي اين نوع ادبيات خصوصا در مواجهه با نظام سلطه مربوط به شخص خود احمدي نژاد است.

فارس: آيا رئيس جمهور در سياست خارجي مشاور خاصي دارد؟
خورشيدي: همه مشاورين نظرات خود را مي‌دهند كه البته كار گروه خاصي هم در شوراي مشاورين براي ديپلماسي و روابط بين الملل در نظر گرفته شده است.

فارس: سطوح علمي مشاورين رئيس جمهور چه ميزان است؟
خورشيدي: مشاورين رئيس جمهور از اساتيد و اهالي دانشگاه هستند اما بعضا برخي از مشورت‌ها نياز دارد كه مشاورهاي كار كشته در خصوص آن نظر دهند، به طور مثال بحث اصناف مشاوري را لازم دارد كه مجرب باشد كه البته سطوح علمي نيز در انتخاب آنها رعايت شده است و شايد در اين خصوصي سطوح علمي ملاك نباشد.

فارس: مي‌گويند برخي علما و اساتيد اخلاق از جمله مشاورين بدون عنوان رئيس جمهور هستند.
خورشيدي: بله آقاي رئيس جمهور از اساتيد اخلاق مشاوره مي‌گيرد و به نظر من اين كار ارزشمندي است كه در دولت نهم و دهم صورت گرفته است. شايد برخي از مشاورين خودشان نخواهند كه نامشان به اسم مشاور در جامعه مطرح شود و يا اينكه ممكن است خود آقاي رئيس جمهور فردي را به عنوان مشاور به جامعه معرفي نكند اما از مشورت‌هاي آن فرد براي اداره بهتر جامعه استفاده كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.082 seconds.